Minä v. 2004

Kuva vuodelta 2004. Painoa tuli sittemmin vielä lisää.

Joulun alla 2007 olin ihan oikeasti lihava, BMI n. 31, painoa n. 80 kg. En juuri harrastanut liikuntaa koirien kanssa kävelemistä lukuunottamatta. Syksyn aikana olin yrittänyt laihduttaa, mutta syystä tai toisesta motivaationi ei riittänyt. Lopulta kypsyin päätökseen, ja 14. tammikuuta 2008 aloin jälleen kerran noudattaa Painonvartijoiden ohjeita. 

Olen lapsesta asti kamppaillut lievän pyöreyden kanssa. Ensimmäiset useamman kilon laihdutuskuurit olen kokenut jo ala-asteella, muistaakseni viidennellä luokalla. Yläasteella laihdutin kymmenisen kiloa ja sairastuin bulimiaan. Aloitin kyseisen laihdutuksen kouluterveydenhoitajan kehoituksesta ja valvonnassa. Painoin aluksi 58 kg, BMI 22,6, mikä oli hänen taulukkonsa mukaan liikaa!!! Siinä mietittiin, että en minä mitenkään lihavalta näytä, tiukkalihaiselta vain, mutta pitäähän noita taulukoita uskoa. Eläköön asiantuntemus.

Lukioajan kävin psykoterapiassa syömishäiriön vuoksi, samalla painoni nousi. Yliopisto-opintojani aloittaessani olin jo melkoisen pyöreä, ja Painonvartijoihin liityin ensi kertaa 21-vuotiaana vuonna 1998 (73 kg, BMI 28,5). Pudotin reilut 14 kg, mutta laihdutus jäi hieman kesken ja viimeistely hoitamatta.

Paisuin uudelleen samaan painoon pikku hiljaa, ja löysin itseni taas ryhmästä alkuvuodesta 2001, jälleen 73-kiloisena. Tällä kertaa pudotin 20 kg, tasapainoilin ja saavutin kunniajäsenyyden. Painoin n. 53 kg, BMI alle 21 ja, kuten arvata saattaa, olin tyytyväinen ulkomuotooni. Tässä vaiheessa juoksin vähän, mutta liian kovaa, ja se jäi. Rullaluistelin ja pyöräilin aika paljon, mm. 7 km koulumatkani. 

Onnea kesti aikansa, mutta rassattu, laihdutettu keho vaati veronsa. Sairastuin uudelleen bulimiaan niin, että olin taas hoitoa vaille talven 2002-2003 koittaessa. Hoito Lapinlahdessa auttoi, mutta jäi hieman kesken tärkeämmän projektin ottaessa ykköspaikan: olin raskaana. 

Raskausaikana en halunnut tietää painonnousuni lukemia, mikä itse asiassa oli lääkärin suositus. Toki tiesin painonkehityksen olevan järjetöntä, ja raskauden loppuvaiheessa helmikuussa 2004 kokonaisnousu olikin 27 kg! Ja painoahan tuli lisää vaan, kun hoitelin vauvaa kotona. Vuoden 2005 keväällä aloin odottaa pikkukakkosta, mikä sujuikin maltillisemmin syömisen suhteen, mutta taas 2006-2007 vauva-aikana painoa kertyi niin, että kuopuksen ollessa 1,5-vuotias oli tilanne kuvatunlainen.